Het gebruik van elektrische bedrijfswagens is de laatste jaren sterk toegenomen. Niet alleen omdat ze schoner en duurzamer zijn dan de traditionele brandstofvoertuigen, maar ook omdat ze inmiddels een grotere actieradius hebben. Maar hoe wordt de actieradius precies bepaald? Hieronder geven we antwoord op deze vraag en gaan we dieper in op de factoren die de actieradius beïnvloeden.

WLTP en NEDC: wat betekenen deze acroniemen?

Als het gaat om het bepalen van de actieradius van elektrische voertuigen, zijn er twee verschillende soorten tests die worden gebruikt: WLTP en NEDC. WLTP staat voor Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure, wat een standaardtest is die alle Europese en Amerikaanse autofabrikanten moeten gebruiken om de verbrandingswaarden van brandstofvoertuigen en de actieradius van elektrische voertuigen te bepalen. De accu wordt hierbij volledig van 100% naar 0% gereden met verschillende snelheden. NEDC staat voor New European Driving Cycle en is een test die is ontworpen om de brandstofefficiëntie van voertuigen te meten.

Hoe verschillen WLTP en NEDC van elkaar?

Hoewel WLTP en NEDC beide worden gebruikt om de actieradius van elektrische voertuigen te bepalen, zijn er een aantal belangrijke verschillen tussen de twee tests. De WLTP-test is veel uitgebreider dan de NEDC-test, omdat de WLTP-test ook rekening houdt met externe factoren. De WLTP-test is gebaseerd op reële rijomstandigheden, zoals het weer, verkeersdrukte en het terrein, terwijl de NEDC-test gebaseerd is op standaard rijomstandigheden. De WLTP-test heeft eigenlijk de NEDC-test vervangen, aangezien de WLTP-test een stuk betrouwbaarder is dan de NEDC-test. 

Factoren die de actieradius beïnvloeden

De actieradius van elektrische bedrijfswagens wordt beïnvloed door een aantal factoren:

  • De capaciteit van de accu. De capaciteit bepaalt hoe ver een elektrische auto kan rijden op een enkele lading. Hoe groter de capaciteit van de accu, hoe groter de actieradius.
  • De rijstijl van de bestuurder. Het rijden met hoge snelheden of met veel acceleratie kan ervoor zorgen dat de accu sneller leeg is.
  • Weersomstandigheden. De temperatuur, wind en neerslag kunnen de actieradius van een elektrische auto beïnvloeden. In koude temperaturen is de accu bijvoorbeeld sneller leeg.
  • Gewicht van de auto. Een zwaardere auto of een auto die zwaar beladen is, zal meer energie verbruiken en dus minder ver kunnen rijden. 
  • Type en grootte van de auto. Een kleine stadsauto met een kleinere accu heeft over het algemeen een kortere actieradius dan een grotere auto met een grotere accu. 
  • Gebruik van accessoires. Het gebruik van de airconditioning, verwarming en verlichting kan invloed hebben op de actieradius. Deze zaken gebruiken energie van de accu, waardoor deze ook sneller leeg is.

Conclusie

De actieradius van elektrische bedrijfswagens kan op twee manieren gemeten worden, via de WLTP-test en de NEDC-test. Hierbij is de WLTP-test tegenwoordig het meest voorkomend en daarnaast ook het meest betrouwbaar. De actieradius van elektrische bedrijfswagens kan door diverse factoren worden beïnvloed, zoals door de capaciteit van de accu, de rijstijl van de bestuurder, de weersomstandigheden, het gewicht van de auto, het type en de grootte van de auto en het gebruik van accessoires. Het is dus belangrijk om met deze factoren rekening te houden wanneer je rijdt in een elektrische bestelwagen. 

De voordelen van leasen bij Bedrijfswagenleasing

  • Geen jaarcijfers nodig
  • Direct uit voorraad leverbaar
  • Levering in heel Nederland
Open Whatsapp
Hulp nodig?
Bedrijfswagenleasing
Welkom bij Bedrijfswagenleasing. Waarmee kunnen we je van dienst zijn?